Sociaal domein

Doelen en prestaties

Wat willen we bereiken?

Goede kwaliteit van de jeugdhulp, zo min mogelijk wachtlijsten en minder bureaucratie.

a. Op 1 januari 2018 wordt de DBC-methodiek (diagnose behandelcombinatie) afgeschaft, gaat heel Zeeland werken met het digitale berichtenverkeer en komen er landelijke productcodes (januari 2018);
b. Inkopen jeugdhulp binnen huidige inkoopcontracten (doorlopend).

Gerealiseerd

Toegang jeugdhulp
Onze toegang tot jeugdhulp voert het jeugd en gezinsteam van aan-z uit. Daarnaast mogen (huis)artsen en de rechterlijke macht doorverwijzen naar jeugdhulp. Soms hebben jongeren zwaardere vormen van jeugdhulp nodig. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld gesloten jeugdzorg of vormen van jeugdbescherming.

Inkoopcontracten
De huidige inkoopcontracten lopen per 1 januari 2020 af. Samen met de dertien Zeeuwse gemeenten en de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland stellen wij een inkoopstrategie 2020-2023 op. De intentie is om te gaan werken met inkooppercelen. Onderzoek zal uitwijzen welke percelen er op welke manier worden aanbesteed.

Transformatie
Binnen de transformatie Jeugdhulp lopen er op het gebied van het verbeteren en doorontwikkelen van de jeugdzorg/jeugdhulp verschillende Zeeuwse initiatieven in 2018:

  • Het digitale berichtenverkeer is in heel Zeeland operationeel;
  • De verbouwing van de klinieken Ithaka en Amares. Deze klinieken zijn onderdeel van Emergis. De verbouwing van deze klinieken is gestart in 2017. De klinieken openen in het voorjaar van 2019. In de klinieken biedt Emergis hulp aan kinderen en jongeren met psychiatrische problematiek. Daarnaast investeerde Emergis in het opzetten van FACT-teams, zodat hulpverlening ook thuis gegeven kan worden;
  • Verbeteren van de samenwerking tussen de gemeentelijke toegangen en de gecertificeerde instellingen. In 2017 begonnen we aan een betere samenwerking met aan-z (onze gemeentelijke toegang) en de jeugdhulpaanbieders. Hiermee willen we de zorg voor kinderen en jongeren verder optimaliseren. Optimale hulp is bijvoorbeeld snel de passende zorg inzetten of als er wachtlijsten zijn afspraken maken over wat een goed alternatief is;
  • Het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. De gemeente werkt samen met het samenwerkingsverband passend onderwijs, het onderwijs en de voorschoolse voorzieningen, het RBL, de GGD en aan-z om ervoor te zorgen dat jeugdigen passende zorg krijgen. In 2019 zullen we meer aandacht besteden aan preventie en vroegsignalering (het tijdig signaleren van ontwikkelings- of gedragsproblemen);
  • Sluitende aanpak 18-/18+. Met deze aanpak willen we voorkomen dat jongeren in de leeftijd van 17 tot 23 jaar tussen wal en schip vallen. Jongeren die jeugdhulp ontvangen voor hun 18e verjaardag, ontvangen na de 18e verjaardag nog steeds de juiste hulp als dat nodig is. Formeel geldt namelijk tot 18 jaar de Jeugdwet en vanaf 18 jaar o.a. de Wet maatschappelijke ondersteuning. Als blijkt dat hulp vanuit de Wmo niet meer nodig is, zorgen we er samen met hulpverleners voor dat de jongeren niet zomaar wordt ‘los gelaten’. We begeleiden jongeren op een passende manier naar (zo veel mogelijk) zelfstandigheid;
  • Onderzoek naar een toekomstbestendige functie van Jeugdbescherming en –reclassering in Zeeland. Naar aanleiding van de problemen met Intervence en de oplopende wachtlijsten wordt onderzoek gedaan naar een toekomstbestendige GI functie voor Zeeland;
  • Collectieve financiering van verzorging en begeleiding voor leerlingen welke zijn ingeschreven in mytylschool De Sprienke. Deze school biedt speciaal onderwijs aan kinderen tussen de 4 en 20 jaar oud, die vaak meerdere geestelijke of lichamelijke beperkingen hebben en afkomstig zijn uit Zeeland.

Inkooporganisatie Jeugdzorg Zeeland
De dertien Zeeuwse gemeenten besloten in 2014 om de jeugdhulp gezamenlijk in
te kopen. Daarvoor richtten wij de Inkooporganisatie Jeugdhulp Zeeland op. De Inkooporganisatie voert namens gemeenten contractgesprekken met jeugdhulpaanbieders. Samen met gemeenten stelt de Inkooporganisatie een inkoopstrategie 2020-2023 op voor contracten die op 1 januari 2020 aflopen. Het proces rondom de accountantscontrole sloot niet aan bij de P&C cyclus van de gemeenten. Hiervoor stelde de Inkooporganisatie met de Zeeuwse gemeenten in 2017 een verbeterplan op dat ter informatie aan de raad is gezonden. Vanaf 2019 zullen de processen beter op elkaar zijn afgestemd. Voor de jaarrekening 2018 was dit nog niet mogelijk.

Klanttevredenheidsonderzoek
Wij voeren jaarlijks een (verplicht) onderzoek uit naar de ervaringen en tevredenheid van cliënten die hulp krijgen. In 2018 kozen wij voor een nieuwe opzet van het cliëntervaringsonderzoek onder jeugdhulpcliënten. De respons op de uitgezette vragenlijsten in 2016 en 2017 was erg laag. Hierdoor konden we geen betrouwbare conclusies verbinden aan de resultaten. In samenwerking met ZB Planbureau benaderden we in 2018 een tiental cliënten voor een diepte-interview. We verwachten de rapportage van ZB in het eerste kwartaal van 2019.

Wat willen we bereiken?

Een representatief onderzoek bij cliënten naar ervaringen en tevredenheid.

Kiezen nieuwe opzet van cliëntenonderzoek. (december 2018).

Gerealiseerd

In samenwerking met ZB Planbureau benaderden we in 2018 een tiental cliënten voor een diepte-interview. We verwachten de rapportage van ZB in het eerste kwartaal van 2019. Zijn we tevreden, dan kan ZB Planbureau ook in 2019 deze interviews verzorgen. Als we niet tevreden zijn gaan we samen met ZB op zoek naar een andere invulling van het onderzoek.
Wat we vanaf 2020 gaan doen is mede afhankelijk van de VNG. De VNG komt in 2020 met een ‘keuzemenu’ van een vijftal meetinstrumenten waar gemeenten gebruik van kunnen maken. Het ‘keuzemenu’ biedt een divers aanbod, variërend van een korte standaard vragenlijst tot diepgaand onderzoek. Het lijkt aannemelijk dat veel gemeenten hier gebruik van gaan maken. Gemeenten kunnen dan eenvoudiger gegevens vergelijken. We verwachten ook dat het kostenplaatje aantrekkelijker wordt.

Wat willen we bereiken?

Transformatie in de jeugdhulpverlening.

a. Mede uitvoeren/ondersteunen project Safer Caring (juni 2019);
b. Ondersteunen Juvent specifieke project Systeembehandeling residentiele hulpverlening (december 2019).

Op schema

a. Het project ‘Safer Caring’ voorziet in verbetering van pleegzorg. Dit is met name gericht op deskundigheidsbevordering van pleegouders en pleegzorgwerkers, met als doel de kans op een geslaagde pleegzorgplaatsing te vergroten. Dit traject zou aanvankelijk in 2017 door Juvent worden opgepakt, maar startte uiteindelijk in 2018 waardoor realisatie in 2019 gepland staat.
b. Juvent voert in 2018 en 2019 de systeembehandeling residentiële hulpverlening in. Met systeembehandeling wordt de problematiek in samenhang met de leefomgeving van een jeugdige (alle gezinsleden, familie en sociale contacten) in kaart gebracht. De residentiële hulpverlening is bedoeld voor kinderen en jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Kinderen en jongeren die residentiële hulpverlening ontvangen, verbleven op woon/leefgroepen en worden behandeld op specifieke problemen. Juvent wil specialistische zorg voor jeugdigen zoveel mogelijk integraal, flexibel en regionaal aan laten sluiten bij de zorgvraag van de cliënt. Met dit specifieke project ‘Systeembehandeling residentiële hulpverlening’ optimaliseert Juvent de ketenzorg voor cliënten waarbij een residentiële behandeling onderdeel is van een breder traject dat zoveel mogelijk in de eigen omgeving plaatsvindt. Door niet alleen te kijken naar kind eigen problematiek maar systeemgericht te werken, worden meerdere leefgebieden tegelijk behandeld. Het betreft bijvoorbeeld relaties in het gezin, vrije tijd/werk, leeftijdgenoten, middelengebruik, schulden en onderwijs. Door flexibel op- en afschalen kan zorg op maat geboden worden. Hierdoor kunnen jeugdigen weer eerder of langer thuis wonen (december 2019).

Wat willen we bereiken?

Heldere informatie over de voortgang van de jeugdhulpverlening en inzicht in de tussentijdse stand van zaken met betrekking tot het budget jeugdhulp.

a. Afspraken maken met de inkooporganisatie over een heldere monitoring van de tussentijdse stand van zaken met betrekking tot het budget jeugdhulp (juli 2018);
b. Deelnemen in een verbetertraject waaraan wij deelnemen om het proces rond de accountantscontrole op de jaarrekening 2017 en 2018 van de inkooporganisatie (GGD) te optimaliseren (juli 2018).

Geringe afwijking

a. De implementatie van de real time dashboards door de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland heeft vertraging opgelopen wegens technische problemen. De dashboards worden begin 2019 opgeleverd.
b. Het verbetertraject is afgerond.