Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Doelen en prestaties

Wat willen we bereiken?

Kwaliteitsverbetering binnen het bestaand bebouwd gebied, zowel met betrekking tot de woningvoorraad als de woonomgeving.

a. Uitvoeren Onderzoek & Rapportage:
·Monitor woningmarktontwikkelingen (december 2018);
·Monitor uitvoeringsprogramma wonen (juli 2018).
b. Uitvoeren herstructurering projecten:
·Continueren en verslaglegging resultaten project KLUS (rapportering gemeenteraad maart 2018);
·Uitvoering geven aan het initiatief cluster leefbaarheid kernen (december 2018);  
·Stimulering laagrentende leningen (DPW); eigenaren kunnen, onder bepaalde voorwaarden, hun woningen verduurzamen, levensloopbestendig maken en bouwkundige gebreken opheffen (december 2018);  
·Realisatie Lievenspolder 2 fase 3 en 4 en afronding project door Clavis; (december 2018);
·Herontwikkelen Nieuwstraat-Zuid; sloop bestaande panden en realisatie nieuwbouw (december 2018);
·Herontwikkelen Kop van de Noordstraat Zuid De Kampagne: realisatie gemeentelijk aandeel in voorbereidingsfase: contractvorming, bestemmingsplan- en vergunningprocedure (december 2018). Start bouw (juni 2019);
·Herontwikkelen Kop van de Noordstraat Noord: realisatie gemeentelijk aandeel in voorbereidingsfase: contractvorming, bestemmingsplan- en vergunningprocedure (december 2018).  

Geringe afwijking

a. + b.
Provinciale Impuls Wonen (PIW)
Ook in 2018 is deze regeling voortgezet. De provincie verstrekt subsidie voor o.a. het terugbrengen van de woningvoorraad en/of het saneren van rotte plekken.’’ Hiermee wordt een kwaliteitsimpuls gegeven aan de bebouwde omgeving.

In 2018 is in onze gemeente in totaal voor € 405.000,- aan subsidie aangevraagd. Aanzienlijk meer dan het voorgaande jaar. Met name de corporaties zijn verantwoordelijk voor de stijging.

Regionale Woonvisie
Belangrijke thema’s binnen de vastgestelde Woonvisie Zeeuws-Vlaanderen zijn:
•Tegemoetkomen aan de wensen van de uiteenlopende groepen woonconsumenten;
•Overschotten en tekorten op de woningmarkt;
•Stimuleren van de doorstroming op de woningmarkt bevorderen;
•Tegengaan van negatieve waardeontwikkeling.
De concrete vertaling van deze regionale thema’s op gemeentelijk niveau vindt onder meer plaats via prestatieafspraken met de corporaties. Zij zijn van oudsher belangrijke volkshuisvestelijke partners. De prestatieafspraken worden jaarlijks geactualiseerd. Ook in 2018 stelden wij deze opnieuw vast. Zie hieronder onder e.

Project KLUS
In het project KLUS spreken wij eigenaren van de panden met veel achterstallig onderhoud aan om hun pand op te knappen. Klus is inmiddels zijn zesde jaar ingegaan. In tegenstelling tot eerdere jaren is er in 2017 minder aandacht besteed aan dit project. Dit betekent dat lopende dossiers worden afgehandeld, maar geen nieuwe meer werden opgepakt. In 2018 is hier geen verandering in opgetreden.

Woningbouwplanning
Het vastgesteld Uitvoeringsprogramma Wonen gemeente Terneuzen behelst een overzicht
van volkshuisvestelijke activiteiten waar wij de komende jaren uitvoering aan geven. Dit
programma is voorzien van een meerjarenplanning.

Aan de hand van de meest recente prognoses herijkt de provincie de regionale woningmarktafspraken. Op basis hiervan wordt de bouwcapaciteit bepaald en bijgesteld. In februari 2018 hebben de drie Zeeuws Vlaamse gemeenten de Regionale Woningmarktafspraken 2016-2025 vastgesteld en de provincie gevraagd om hiermee akkoord te gaan. In 2018 is nog geen vaststellingsbrief van de provincie ontvangen. De verwachting is dat dit nu voor de zomer van 2019 gebeurt. De provincie zal hierbij de nieuwste prognoses en de zogenaamde planmonitor betrekken. Eind 2018 is de provincie met een verkenning gestart om meer te gaan sturen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Daarbij is er ook aandacht voor specifieke woonvormen en doelgroepen.

Prestatieafspraken met corporaties
De corporaties moeten jaarlijks aan een aantal verplichtingen voldoen. Jaarlijks worden de afspraken in december vastgesteld voor het daarop volgend jaar. Hieraan voorafgaand wordt in juni door de corporaties een bod gedaan op ons volkshuisvestelijk beleid. De prestatieafspraken 2019 zijn in december 2018 ondertekend. Daarbij zijn in gezamenlijkheid de afspraken verbreed en verdiept door het benoemen en uitwerken van een aantal aanvullende onderwerpen.

ISV/stads- en dorpsvernieuwing
Het ISV-III budget oormerkten wij voor de herstructurering van de wijk Lievenspolder in Terneuzen. Deze werkzaamheden zijn bijna afgerond. De feestelijke opening van Lievenspolder vindt in mei 2019 plaats.

Herstructurering diverse kernen
Per kern zijn de problemen verschillend en daarmee de aanpak en de oplossing ook. De
oplossingen stemmen wij in elk geval af op de toekomstige bevolkingssamenstelling. Daarbij
richten wij ons op het tegengaan van verpaupering en streven wij naar instandhouding en
verbetering van de leefbaarheid van de kernen en de wijken. Waar nodig maken wij op maat
structuurvisies. Deze dienen als bindmiddel tussen de verschillende projecten. Daarbij valt te
denken aan een pilot voor een omgevingsvisie voor Sas van Gent. Deze is in 2018 afgerond en in de raad vastgesteld. In 2018 is begonnen met de omgevingsvisie voor Hoek.

Grootschalige woonopgaven
De volgende werken vroegen ook afgelopen jaar inzet op het terrein van wonen:

  • Een grootschalig project op het gebied van stedelijke vernieuwing is het Masterplan Axelse Dam;
  • In 2018 is het winkelcentrum en de appartementen op de locatie Kennedylaan West Terneuzen afgerond;
  • Voor de locatie Beurtvaartkade is eind vorig jaar besloten grond te verkopen aan de bouwcombinatie Sprangers/Cordeel voor de bouw van een woontoren met een hotel.
  • Othene-Zuid (in uitvoering);
  • Plan Buitenweg Axel (in uitvoering);
  • Pattistpark (sloop vml. Verpleegtehuis “Ter Schorre” is in uitvoering);
  • Herontwikkeling Lievenspolder (in uitvoering, oplevering in 2019);
  • Herontwikkeling Kop van de Noordstraat Zuid “De Kampanje” in voorbereidingsfase;
  • Herontwikkeling Kop van de Noordstraat Noord in voorbereidingsfase;
  • Bellamystraat Terneuzen; plan is in ontwikkeling. Eerste schetsen voor realiseren woningbouw zijn met ons besproken. Het is de bedoeling om na de sloop van het kerkgebouw (Opstandingskerk) ter plaatse woningbouw te realiseren. De volgende werken vroegen ook afgelopen jaar inzet op het terrein van wonen:

Welstandstoezicht
Welstand kan een kwaliteitsverhogende bijdrage leveren aan de totstandkoming van plannen voor (omvangrijke) ruimtelijke ingrepen. In 2013 hebben wij de Welstandsnota omgezet naar een Excessenregeling. Hiermee bewaken wij de ondergrens van ruimtelijke kwaliteit. Wij evalueren jaarlijks de excessenregeling. Over het jaar 2018 wordt de raad wederom geïnformeerd over de excessenregeling en KLUS. Dat gebeurt in maart 2019.

Aanpak braakliggende terreinen
Onderdeel van het stappenplan ‘Gatenkaas’ voor braakliggende terreinen, is een quick scan waarin wij onder meer noodzaak, urgentie, speelruimte en mogelijkheden tot samenwerking beoordelen.

Er is keuze uit vier strategieën om de impasse, waardoor het terrein braak ligt, op te heffen. Hierbij trachten wij om meerdere braakliggende terreinen binnen een kern in samenhang op te pakken. In 2018 zijn in dit kader geen nieuwe initiatieven ontplooid.

Woonwagencentra
In de notitie ‘Integratie door transformatie’ is het woonwagenbeleid gericht op een (verdere)
integratie van woonwagenbewoners in onze samenleving met behoud van hun specifieke
wooncultuur. Hierbij hebben wij de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • Ontwikkeling woonwagencentra tot een reguliere woonwijk. Voorbeelden hiervan zijn plan Vissersverkorting in Westdorpe en Liniehof in Axel.
  • Stimulering eigen woonwagenbezit door het te koop aanbieden van standplaatsen. De opbrengst van verkoop van woonwagenstandplaatsen in 2018 bedroeg € 26.460.
  • 25% huurwoonwagens/standplaatsen voor sociale doelgroep.
  • Onderzoek naar nadere mogelijkheden stimulering eigen woonwagenbezit. Wij geven de bewoners van een huurwoonwagen de mogelijkheid om zowel de standplaats als de huurwoonwagen aan te kopen.
  • Stimuleren grondgebonden woonvorm. De verkoop van standplaatsen geeft hier een impuls aan.
  • In 2018 zijn we gestart met het maken van nieuw beleid voor gemeentelijk woonwagen- en standplaatsbeleid. Dit samen met gemeente Sluis en gemeente Hulst. Het beleid is er op gericht recht te doen aan de cultuur van de bewoners, de woonvorm te beschermen en hen voldoende zekerheid te bieden.

Arbeidsmigranten
De verdergaande economische groei leidt ook binnen onze regio tot het aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten. Dit gebeurt om hiermee de beroepsbevolking op peil te houden. Dit is met name voor onze regio van groot belang. Wij vinden dat de huisvesting van deze doelgroep dan ook op een fatsoenlijke, veilige en verantwoorde wijze moet plaatsvinden. Wij hebben in 2018 de  beleidsnotitie “huisvesting arbeidsmigranten” opgesteld.
Deze notitie fungeert als houvast bij het beoordelen van verzoeken tot grootschalige huisvesting van tijdelijke aard. Te denken valt hierbij aan;

  • de bouw van het complex op het voormalige Philipsterrein en
  • de voorgenomen bouw van tijdelijke wooneenheden aan de Leidinglaan in Sluiskil.

Wat willen we bereiken?

Versterking van de woonbeleving en de identiteit van de afzonderlijke kernen.

Uitvoering geven aan de regionale woningmarktafspraken (maart 2018).

Op schema

Wij verwachten de vaststellingsbrief van de Provincie Zeeland voor de zomer van 2019.

Wat willen we bereiken?

Het verduurzamen van bestaande woningen en nieuwbouw door meer energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren.

Uitvoering geven aan het Zeeuws Energieakkoord om de bestaande particulier woningvoorraad energieneutraal te maken in 2045 (doorlopend).

Op schema

a. Uitvoeren Onderzoek & Rapportage:

• Monitor woningmarktontwikkelingen (december 2018);

    • Monitor uitvoeringsprogramma wonen (juli 2018).
b. Uitvoeren herstructurering projecten:

• Continueren en verslaglegging resultaten project KLUS (rapportering gemeenteraad maart 2018);
• Uitvoering geven aan het initiatief cluster leefbaarheid kernen (december 2018);
• Stimulering laagrentende leningen (DPW); eigenaren kunnen, onder bepaalde voorwaarden, hun woningen verduurzamen, levensloopbestendig maken en bouwkundige gebreken opheffen (december 2018);  
• Realisatie Lievenspolder 2 fase 3 en 4 en afronding project door Clavis; (december 2018);
• Herontwikkelen Nieuwstraat-Zuid; voorbereiding sloop bestaande panden en besluitvorming realisatie nieuwbouw;
• Herontwikkelen Kop van de Noordstraat Zuid De Kampanje: realisatie gemeentelijk aandeel in voorbereidingsfase: contractvorming, bestemmingsplanprocedure. Start bouw (december 2019);  
• Herontwikkelen Kop van de Noordstraat Noord: realisatie gemeentelijk aandeel in voorbereidingsfase: contractvorming.  

In 2018 is het landelijke concept-Klimaatakkoord gepresenteerd. Dit bevat 600 maatregelen voor een groot aantal doelgroepen als landbouw, verkeer, industrie en woningen om in 2030 in totaal 49% CO2-reductie te realiseren ten opzichte van 1990 en 0% in 2050. Ter uitvoering van het landelijke Klimaatakkoord is Zeeland is aangewezen als een van de 30 regio’s in Nederland die een regionale energiestrategie (RES) moeten opstellen. Voor de Zeeuwse RES zijn in het najaar van 2018 de eerste overleggen voor gestart. Wij nemen hieraan deel. Op 31 januari 2019 hebben wij de gemeenteraad tijdens een raadsinformatiebijeenkomst geïnformeerd over het proces en de stand van zaken bij de RES Zeeland. In 2019 wordt de Zeeuwse RES verder uitgewerkt.