Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Doelen en prestaties

Wat willen we bereiken?

Ruimtelijke plannen en programma’s die voldoen aan omgevingsgerichte ontwikkelingen en waarbij zoveel als mogelijk al wordt voorgesorteerd op de nieuwe Omgevingswet.

a. Het actueel houden van ons planologisch kader (bestemmingsplannen en beheersverordeningen);
b. Het in regionaal verband optrekken om voor te sorteren op de mogelijkheden van de nieuwe Omgevingswet;
c. Actualiseren uitvoeringsparagraaf structuurvisie Terneuzen 2025 (december 2018);
d. Opstellen Omgevingsvisie Sas van Gent. (december 2018).

Gerealiseerd

Structuurvisies/bestemmingsplannen

Algemeen
In de Wet ruimtelijke ordening (Wro) zijn wettelijke verplichtingen voor gemeenten opgenomen. Zo moeten we voor het gehele grondgebied van de gemeente één of meer structuurvisies vaststellen. We hebben enkele (thema)structuurvisies. Ook zijn wij verplicht om voor de hele gemeente één of meer bestemmingsplannen vast te stellen.
Tot 1 juli 2018 gold de verplichting om het bestemmingsplan ook actueel te houden. Dit hield in dat bestemmingsplannen niet ouder dan tien jaar mochten zijn. Deze verplichting is op 1 juli 2018 vervallen. Gemeenten kunnen de personele capaciteit die hierdoor vrijkomt, benutten om zich voor te bereiden op de Omgevingswet. De invoering van de nieuwe Omgevingswet is vertraagd. De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 2021.
De Omgevingswet zal zorgen voor grote veranderingen. Om hierop in te spelen, hebben wij het bestemmingsplan Kanaalzone (industrieterreinen) als pilot aangemeld. In 2017 waren we al een pilot gestart in Sas van Gent. In nauwe samenwerking (co-creatie) met de inwoners van Sas van Gent hebben we een nieuwe omgevingsvisie gemaakt. Deze omgevingsvisie voor Sas van Gent is in 2018 gereed. In 2018 zijn we begonnen met het maken van een omgevingsvisie voor Hoek. Hierbij werken we nauw samen met de Dorpsraad Hoek.

A. Bestemmingsplannen
In 2018 werden zestien bestemmingsplannen en een beheersverordeningen onherroepelijk. Daarnaast zijn er ook nog eens zestien bestemmingsplannen gestart. Bij deze plannen hielden wij steeds rekening met initiatieven van de burger en het bedrijfsleven.

Daarnaast werkten wij in 2018 aan de volgende zaken:
· verbeteren van de digitalisering, ontsluiting (aanpassing gemeentelijke website) en
  archivering van bestemmingsplannen;
· ontwikkeling van herstructureringsprojecten;
· diverse wijzigingsplannen;
· diverse omgevingsvergunningen met uitgebreide procedure.

B. Regionale samenwerking Omgevingswet
De gemeente Terneuzen maakt deel uit van het Samenwerkingsplatform Omgevingswet Zeeland (SPOZ). Wij nemen deel aan de reguliere overlegmomenten. We wonen de praktijksessies binnen dat netwerk bij. Ook maken we deel uit van de voorbereidingsgroep van het SPOZ. De gemeente Terneuzen overlegt met de gemeenten Hulst en Sluis over de mogelijkheden om samen te werken.

c. Uitvoeringsparagraaf structuurvisie Terneuzen 2025
De onderwerpen in de uitvoeringsparagraaf van de structuurvisie hebben veel overlap met de onderwerpen die aan de orde komen binnen het gebiedsontwikkelingsproces Kanaalsprong. De uitvoeringsparagraaf is dan ook een van de bouwstenen van de Kanaalsprong. Als het kan worden onderdelen al uitgevoerd. In 2019 maken we een actieprogramma voor de Kanaalsprong. Sommige ontwerpen uit de structuurvisie komen hier in terug.

d. Omgevingsvisie Sas van Gent en Hoek
In 2018 hebben wij in een proces waarbij voor de inbreng van de inwoners van Sas van Gent (burgerparticipatie/co-creatie) zoveel mogelijk ruimte is gegeven, een omgevingsvisie voor Sas van Gent opgesteld. Deze omgevingsvisie is in december 2018 vastgesteld. Wij zijn met de Stadsraad Sas van Gent in gesprek hoe, voortbordurend op burgerparticipatie en co-creatie, de omgevingsvisie uit te voeren.

De omgevingsvisie Sas van Gent is een pilot voor op te stellen omgevingsvisies voor de overige kernen binnen de gemeente. Op dit moment hebben wij met een andere werkwijze een omgevingsvisie voor de kern Hoek in voorbereiding.       

Wat willen we bereiken?

Invulling van de ambities voor de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone, zoals die in het uitvoeringsprogramma staan beschreven.

Actualiseren van het uitvoeringsprogramma Zeeuws Vlaamse Kanaalzone voor de periode 2018-2022 (januari 2018).

Gerealiseerd

Programma is geactualiseerd en is in 2018 ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

Wat willen we bereiken?

Goede ruimtelijke invulling Masterplan Axelsedam en verbinding deelplannen Kennedylaan West, Axelsedam en Beurtvaartkade.

a. Afronden project Kennedylaan West (december 2018);
b. Afsluiten contracten en doorlopen bestemmingsplanprocedure Beurtvaartkade (december 2018);
c. Starten met een nieuwe inrichting van de Axelsedam (december 2018).

Gerealiseerd

a. Project Kennedylaan West is afgerond behoudens de gebruikelijke controle op de infrastructurele werkzaamheden.
b. Over het planconcept voeren we intensief overleg met de ontwikkelende partijen. Verwachting is dat het bestemmingsplan in september wordt vastgesteld.
c. Is in voorbereiding.

Wat willen we bereiken?

Vooral voeren van een faciliterend grondbeleid met als streven een regierol en kostenverhaal.

Grondbeleid faciliteren daar waar wenselijk en mogelijk met opstelling van kostenverhaalovereenkomsten, overeenkomsten als bedoeld in artikel 6.4a Wro (doorlopend).

Gerealiseerd

Faciliterend grondbeleid
In 2018 hebben wij 22 anterieure grondexploitatieovereenkomsten aangegaan. In deze overeenkomsten zijn afspraken van uiteenlopende aard vastgelegd. Met name het kostenverhaal – waaronder ook verhaal van (eventuele) planschades – maakt hiervan onderdeel uit. Op basis van deze overeenkomsten hebben wij in 2018 voor een bedrag van totaal € 147.000 aan kosten verhaald.