A. Lokale heffingen

Reinigingsheffingen

Reinigingsheffingen

De reinigingsheffingen omvatten twee heffingen: 1) de afvalstoffenheffing en 2) reinigingsrechten.

Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing vloeit voort uit de wettelijke taak van de gemeente om tenminste eenmaal per week de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Door het inzetten van het aanbestedingsvoordeel van de Gemeenschappelijke Regeling OLAZ verlaagden wij in 2018 de tarieven met 4,55%. In de begroting 2018 gingen wij uit van een geraamde opbrengst van afgerond € 7.340.000. Het dekkingspercentage bedroeg 90,3%.

In werkelijkheid bedraagt de opbrengst € 7.335.000. Dit is € 5.000 (0,1%) lager dan geraamd. Het werkelijk percentage kostendekking voor de afvalstoffenheffing is 95,5%. Ten opzichte van de raming hebben wij in 2018 per saldo minder netto kosten gehad. Dit is onder andere het gevolg van lagere kapitaallasten en hogere inkomsten van de verkochte reststromen huishoudelijk afval.

Berekening kostendekkendheid (bedrag x € 1.000)

2018

Kosten taakveld(en), inclusief (omslag)rente

6.626

Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen

731

Netto kosten taakveld(en)

5.895

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

872

BTW

917

Totale kosten

7.684

Opbrengst heffingen

7.335

Reinigingsrechten
Bij de heffing van reinigingsrechten is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie levert. Afgelopen jaar heeft zich dit niet voorgedaan. De opbrengst bedraagt nihil. Dat er toch kosten toegerekend zijn, heeft te maken met de verdeling van de salariskosten op alle producten.

Berekening kostendekkendheid (bedrag x € 1.000)

2018

Kosten taakveld(en), inclusief (omslag)rente

64

Inkomsten taakveld(en), exclusief heffingen

0

Netto kosten taakveld(en)

64

Toe te rekenen kosten:

Overhead incl. (omslag)rente

47

BTW

0

Totale kosten

111

Opbrengst heffingen

0