Overhead

Wat hebben we bereikt?

Overzicht Overhead

2018

2018

2018

2018

V/N

Omschrijving
bedragen x € 1.000

geraamd primitief

laatste wijziging

werkelijk

verschil

Lasten

Salarissen en sociale lasten

8.345

7.616

7.905

-289

N

Belastingen

98

98

97

1

V

Ingeleend personeel

131

1.074

1.054

20

V

Overige goederen en diensten

5.103

5.103

5.012

91

V

Inkomensoverdrachten - gemeenten

12

12

12

0

V

Inkomensoverdrachten - overige instellingen en personen

12

22

19

3

V

Leasetermijnen

401

401

400

1

V

Afschrijvingen

915

915

868

47

V

Toegerekende reële rente

780

780

700

80

V

Totaal Lasten

15.797

16.021

16.066

-45

N

Baten

Leges en andere rechten

8

8

0

8

N

Overige goederen en diensten

172

205

306

-101

V

Inkomensoverdrachten - gemeenschappelijke regelingen

1.640

1.677

1.708

-30

V

Inkomensoverdrachten - gemeenten

25

25

0

25

N

Inkomensoverdrachten - overige overheden

40

40

35

5

N

Kapitaaloverdrachten - overige instellingen en personen

0

0

29

-29

V

Totaal Baten

1.885

1.955

2.077

-122

V

Totaal Overhead

13.911

14.066

13.990

76

V

Doorberekening aan Investeringen en Bouwgrond

-380

-380

-203

-177

N

Totaal Overhead na toerekening Investeringen en Bouwgrond

13.532

13.686

13.787

-101

N

% overhead alle overhead

74%

74%

77%

-3%

Salariskosten excl 0.4 Overhead

18.327

18.508

18.009

499

V

Toelichting
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead. Dit zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces: financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, personeel en organisatie, de gemeentesecretaris, inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement), juridische zaken, bestuurszaken en bestuursondersteuning, informatievoorziening en automatisering, facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging),  documentaire informatievoorziening (DIV) en managementondersteuning primair proces.

Lasten:

  • Salarissen en sociale lasten: Hieronder vallen de salariskosten die samenhangen met de hierboven genoemde onderdelen;
  • Belastingen: Te betalen belasting o.a. waterschap voor gemeentelijke huisvesting;
  • Ingeleend personeel: Kosten voor inhuur personeel op verschillende afdelingen;
  • Overige goederen en diensten: Hieronder vallen de personele kosten zoals scholing, reis -en verblijfkosten, huisvestingslasten zoals onderhoudskosten, gas en elektra, lidmaatschappen   verzekeringen, archief, kopieer, schoonmaak, telefoon en porti kosten, ICT kosten zoals licenties en diverse andere overhead kosten;
  • Inkomensoverdrachten: Hieronder valt onder andere de bijdrage aan de personeelsvereniging;
  • Lease termijnen: De computers en mobiele telefoons zijn ondergebracht in een lease contract;
  • Afschrijvingen: De afschrijvingslasten voor de geactiveerde kosten van onder andere de huisvesting van de gemeentelijke gebouwen en ICT apparatuur;
  • Toegerekende reële rente: De rente die toegerekend wordt aan de geactiveerd kosten.

Baten:

  • Leges en andere rechten: betreft o.a. de leges die we ontvangen voor vergunningen;
  • Overige goederen en diensten: betreft voornamelijk terug ontvangst van kosten via het UWV ter compensatie van medewerkers die tijdelijk niet kunnen werken (WAZO/ZW/WGA uitkeringen) en de terug ontvangsten van derden waarbij kosten doorgerekend zijn naar de deelnemers;
  • Inkomensoverdrachten - gemeenschappelijke regelingen: Dit betreffen de inkomsten van overheden en gemeenschappelijke regelingen zoals de dienstverleningsovereenkomst met de RUD Zeeland;
  • Inkomensoverdrachten - gemeenten: betreft bijdrages die we ontvangen van andere gemeentes voor gezamenlijke projecten;
  • Inkomensoverdrachten - overige overheden: dit zijn onder andere de inkomsten van de personeelsvereniging, maar ook van instanties zoals het A&O-fonds;
  • Kapitaaloverdrachten - overige instellingen en personen: hieronder vallen onder andere een onderdeel van de bedrijfs -en inkomensschade.

Berekening overheadpercentage
Bij de berekening van het percentage overhead zijn wij uitgegaan van hetgeen hierover in de notitie Overhead (juli 2016) van de commissie BBV vermeld staat. Dit betreft een percentage wat tot stand komt door het totaal van de overhead te delen door de salarissen welke verantwoord zijn op de taakvelden van de begroting, exclusief het taakveld overhead zelf.
Naast de berekening van het overheadpercentage op basis van de regelgeving vanuit de commissie BBV, doet de gemeente mee aan vensters voor bedrijfsvoering. Hierbij worden de deelnemende organisaties  onderling vergeleken. Uit de benchmark voor 2016 blijkt dat de gemeente Terneuzen een overheadpercentage heeft van 27.9% ten opzichte van het gemiddelde van 31,2% van alle deelnemende organisaties. Voor 2017 was het overheadpercentage gedaald naar 25,5%. Vergelijkende cijfers voor 2018 vanuit vensters voor bedrijfsvoering zijn nog niet beschikbaar.

Gebruik overheadpercentage
Wij hebben het overheadpercentage van 74% toegepast bij het toerekenen van overhead aan de investeringen, grondexploitatie en bij de extracomptabele berekeningen van de tarieven in de paragraaf lokale heffingen. Dit laatste betreft de afvalstoffenheffing, de rioolrechten, de begraafrechten, de parkeergelden de marktgelden en de leges.