Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Naam
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening (welke per ingang van 1-1-2015 is vervallen).
Visie (van Dethon)
Dethon ontwikkelt de persoonlijke capaciteiten van zijn werknemers en cliënten naar werk.Missie (van Dethon)
Dethon is hèt arbeidsontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dit betekent het meest gerenommeerde bedrijf dat zoveel mogelijk passende arbeid creëert en werkt aan de arbeidsontwikkeling en integratie van medewerkers en cliënten, onder meer door middel van de uitvoering van de regelingen voor gesubsidieerde arbeid. Dat doet Dethon door met een efficiënte en bedrijfsmatig werkende organisatie producten en diensten te leveren die goed, gewild en maatschappelijk relevant zijn.Eigen Vermogen
31-12-2018
€ 1.784.000
Vreemd Vermogen
31-12-2018
€ 11.911.000
Partners
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet is voorzitter en lid van het Dagelijks Bestuur van het bestuur van Dethon.
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad dhr. L. de Beleir en dhr. J. Ellen. Plaatsvervangend lid, Dhr. J.P. Casteleijn.Ontwikkelingen
-
De afspraken tussen de gemeenten en Dethon zijn in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd.
Er is een kwartiermaker ingehuurd die deze afspraken zal implementeren.Risico’s
Momenteel voorzien wij nog meerjarige tekorten veroorzaakt door het subsidietekort op de rijksbijdrage Wsw oud. Een kwartiermaker onderzoekt maatregelen en doet voorstellen om de voorziene tekorten terug te dringen. Wij hebben vooralsnog de voorziene tekorten in onze financiële stukken opgenomen.
Financieel resultaat 2018
Het financieel resultaat over 2018 bedraagt € 957.000 negatief. Het aandeel van onze gemeente hierin is € 494.000.
Financieel belang
Een eventueel tekort van Dethon komt volledig ten laste van de aangesloten gemeenten, nadat in eerste instantie het weerstandsvermogen bij Dethon zelf is aangesproken. De subsidie die wij per bij Dethon werkzame SW medewerker ontvangen wordt overgemaakt aan Dethon.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarrekening, begroting en tussentijdse financiële rapportages leggen wij aan de raad voor
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Naam
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer (CVV)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Geen eigen website, wel Taxi-com
Programma
Sociaal Domein
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo vervoer;
- aanvullend openbaar vervoer (verantwoording Provincie Zeeland).
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer is terug te vinden in de onderscheiden onderwijswetten; Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad heeft gemaakt ten aanzien van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo vervoer is vanaf 1 januari 2017 een zogeheten algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer.Eigen Vermogen
31-12-2018
€ 130.000
Vreemd Vermogen
31-12-2018
€ 716.000
Partners
Gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks bestuur: Wethouder dhr. B. van AsscheOntwikkelingen
In 2018 vonden er geen veranderingen plaats.
De provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer.
Alle Zeeuwse gemeenten onderzoeken samen met de provincie of samenwerking mogelijk is op het gebied van vervoer.
Een extern bureau onderzoekt mogelijkheden om de verschillende vervoersstromen te combineren.
Het onderzoek bevindt zich nog in een oriënterende fase.Risico’s
We zien de afgelopen jaren geen grote onverwachte stijgingen van gebruik binnen het Wmo vervoer.
Het leerlingenvervoer is moeilijker te voorspellen. Als er enkele leerlingen bijkomen die naar een school buiten Zeeuws-Vlaanderen gaan, laat dit direct een grote stijging van kosten zien.Financieel resultaat 2018
Batig saldo is € 0 Alle uitgaven komen ten laste van de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Het aandeel van de gemeente Terneuzen in het vervoer
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesElk jaar informeren wij de gemeenteraad door middel van een brief met uitleg over de jaarrekening en de nieuwe begroting.
De gemeenteraad kan hierop wensen en bedenkingen uitspreken.Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z
Naam
Grensoverschrijdend openbaar lichaam (GOL) welzijn aan-z
Vestigingsplaats
Axel
Website
Programma
Sociaal domein
Doel en openbaar belang
Het GOL aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. Aan-z doet dit door het versterken van structuren, sociale netwerken en eigen mogelijkheden van mensen. Aan-z richt zich daarbij in ieder geval op kwetsbare burgers en werkt samen met sterke burgers aan de leefbaarheid in buurten en wijken.
Eigen Vermogen
31-12-2018
Gegevens 2018 nog niet bekend
Vreemd Vermogen
31-12-2018
Gegevens 2018 nog niet bekend
Partners
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Dagelijks bestuur: Wethouder mw. P.A.F. Stoker
Algemeen bestuur: Wethouder mw. P.A.F. Stoker
In het Algemeen Bestuur zitten namens de gemeenteraad mw. M.I.R. Hemelsoet-de Jaeger, dhr. J.P. Casteleijn en Dhr. R.B. Lippens.Ontwikkelingen
Op 8 november 2018 stemde de raad in met het plan van aanpak voor de transitie van de pijofach-taken van de gemeente Terneuzen naar aan-z. Dit plan van aanpak kwam tot stand na het onderzoek van AEF naar de bedrijfsvoering van aan-z. AEF adviseerde om aan-z zelf de pijofach-taken uit te laten voeren. Voor deze transitie heeft het bestuur van aan-z een management consultant ingehuurd. Deze stelde een plan van aanpak op en bracht de financiële consequenties in beeld. Eind 2018 hevelde de gemeente al de taken op het gebied van financiën en personeelszaken over naar aan-z. In het eerste kwartaal van 2019 hevelen wij de overige taken over. Daarnaast startte aan-z met het verbeteren van de dienstverlening en processen. Die ontwikkeling loopt door in 2019. In 2018 wisselde ook het managementteam van samenstelling.
In 2018 startten aan-z en de gemeente met het versterken van de samenwerking. Daarnaast maakten we heldere werkafspraken over het verlenen van de toegang tot de algemene en individuele voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet.- Het Algemeen Bestuur van aan-z bestaat uit vier Nederlandse en vier Vlaamse leden. In oktober 2018 waren er in België verkiezingen. Het resultaat is dat er drie nieuwe Vlaamse AB-leden leden bij komen in 2019. In België is de wet gewijzigd per 1 januari 2019, dat betekent dat de vertegenwoordiging in het AB gaat wijzigen. In plaats van de voorzitter van het OCMW zal de schepen van de gemeente AB-lid worden. Daarnaast is de Europese wetgeving aangepast op het gebied van grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden. Voor aan-z betekent dit een omzetting van Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam (GOL) naar een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS). Deze wijzigingen zal het bestuur van aan-z verwerken in de statuten en in 2019 ter vaststelling aanbieden aan de raad.
- De interim directeur van aan-z werkt in 2019 verder aan de verbetervoorstellen, zoals de huisvesting van de medewerkers van aan-z, de BV Zo-net en de pijofach-diensten die Dethon levert ten aanzien van Zo-net en Zo-lekker. Wij verwachten dat er voor de zomer van 2019 meer bekend zal zijn over deze thema’s.
- Wij werken samen met aan-z werken aan verbetering van de beleidsinformatie (monitoring) en maken voor 2019 SMART geformuleerde afspraken.
- In het eerste kwartaal van 2019 zal de accountant van aan-z de controle op de jaarrekeningen 2015, 2016 en 2017 opleveren. Daarmee is de achterstand ingehaald en kan het reguliere proces starten vanaf de jaarrekening 2018. Wij verwachten de jaarrekening 2018 op 2 juli 2019 aan u voor te leggen.
- AEF adviseerde om ook onderzoek te doen naar de huidige GOL structuur. Dat onderzoek zal in 2019 gestart worden.Risico’s
Aan-z had in 2018 een begrotingstekort van ongeveer € 400.000. Het Algemeen Bestuur van aan-z heeft besloten om in 2018 dit nadelige saldo te dekken vanuit de eigen reserve. Aan-z wil het nadelige begrotingssaldo van € 0,4 miljoen gefaseerd zelf oplossen. Dat doen zij door proces- en organisatieverbeteringen. In 2019 wordt een besparing van € 100.000 verwacht, in 2020 € 300.000 en vanaf 2021 € 400.000. Het is nu nog niet met zekerheid te voorspellen of de gewenste besparing daadwerkelijk behaald zal worden.
Financieel resultaat 2018
De gegevens van de jaarrekening 2018 zijn nog niet bekend. We gaan er momenteel vanuit dat het resultaat 0 zal zijn.
Financieel belang
De budgetsubsidie die wij in 2016 beschikbaar stelden bedroeg € 4.822.210 inclusief project- en overige subsidies en de bijdrage aan Zo-net.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesBij "ontwikkelingen" leest u de uitgebreide toelichting op het voorstel dat de raad op 8 november 2018.