Wat willen we bereiken? |
---|
Zorgen voor een goede informatievoorziening over evenementen aan onze burgers. |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
Plaatsen van twee LED informatiezuilen ter hoogte van de Guido Gezellestraat en bij het sluizencomplex (Binnenvaartweg) (november 2018). |
Status |
Geringe afwijking |
Wat hebben we gedaan? |
In de eerste helft van 2018 hebben wij een marktconsultatie uitgezet op TenderNed. Zo hebben we onderzocht welke bedrijven geïnteresseerd zijn in het plaatsen van LED-informatiezuilen in Terneuzen. De tweede helft van 2018 hebben we de aanbesteding uitgevoerd. De LED-zuilen wij in 2019 laten plaatsen. |
Wat willen we bereiken? |
---|
Profilering van het stadscentrum van Terneuzen; “wees trots op wat we hebben”, “toon wat er allemaal komt”, … . |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
Verkopen en verknopen; ontwikkelingen en samenhang van projecten in de binnenstad onder de aandacht brengen van inwoners, bezoekers, bijv. door middel van een filmpje; daarnaast ook fysiek looproutes realiseren (december 2018). |
Status |
Gerealiseerd |
Wat hebben we gedaan? |
De profilering van het stadscentrum is onderdeel van het actieprogramma "Verknopen en Verkopen". Deze rapportage hebben wij in december 2018 ter kennisname gebracht aan de raad. |
Wat willen we bereiken? |
---|
Behoud en aantrekken van inwoners, bezoekers en bedrijven voor de gemeente Terneuzen. |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
Evalueren Citymarketing aan de hand van het Citymarketingplan Terneuzen (startnota uit 2014) en continuering van citymarketing(beleid) in 2019-2022 (december 2018). |
Status |
Op schema |
Wat hebben we gedaan? |
De Stichting Citymarketing Terneuzen heeft een uitvoeringsprogramma voor de komende jaren opgesteld. In de raad van december 2018 is besloten de subsidie in 2019-2022 te continueren. De komende vier jaar ligt de focus op zichtbaarheid en productontwikkeling. Uiterlijk in oktober 2019 zullen wij een evaluatie van de activiteiten van Citymarketing in een Raadsinformatiebijeenkomst aan de raad presenteren. Wat hebben we nog meer gedaan ? Een nieuwe actie die wij in 2018 mede hebben uitgevoerd is het grensoverschrijdende project "Dodendraad" waarbinnen een nieuwe fietsroute langs de grens is gerealiseerd. Voor dit project werken 13 Nederlandse en Belgische gemeenten langs de Zeeuws Vlaamse grens samen met scholen en heemkundige kringen. Tevens hebben wij twee nieuwe wandelroutes (Parelroutes) gerealiseerd. Dit zijn korte routes met veel beleving die je downloadt op je smartphone. Ook hebben wij in samenwerking met Bureau Citymarketing en de Krant van West Vlaanderen een wandelzoektocht (Zomerzoektocht)gemaakt. |
Wat willen we bereiken? |
---|
Een goede toeristische informatievoorziening. |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
a. Bezoekers op eenduidige en aantrekkelijke wijze informeren over het complete toeristische aanbod in de gemeente Terneuzen door een aantrekkelijk en informatief magazine uit te geven i.s.m. Bureau Citymarketing Terneuzen (maart 2018); |
Status |
Gerealiseerd |
Wat hebben we gedaan? |
a. Het bezoekersmagazine, Terneuzen BREED, is ontwikkeld en hebben wij in mei 2018 huis-aan-huis laten bezorgen en verspreiden over tal van distributiepunten in de regio. |
Wat willen we bereiken? |
---|
Een gemeentebreed dekkende breedband infrastructuur. |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
De aanleg van breedband internet in het buitengebied ondersteunen door een stimuleringssubsidie beschikbaar te stellen voor aanmelders (december 2018). |
Status |
Geringe afwijking |
Wat hebben we gedaan? |
Wij hebben een stimuleringssubsidie voor breedband internet beschikbaar gesteld. (Alleen) inwoners in het buitengebied konden zich hiervoor aanmelden. De provider realiseert momenteel de laatste aansluitingen. De afwikkeling van deze subsidieregeling zal in 2019 plaatsvinden. |
Wat willen we bereiken? |
---|
Meer riviercruise toerisme naar Terneuzen trekken. |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
Samenwerken in Zeeland met gemeenten en Provincie Zeeland om meer riviercruise toerisme naar Zeeland te trekken. (december 2018). |
Status |
Op schema |
Wat hebben we gedaan? |
De gemeente Terneuzen heeft in december 2018 besloten zich aan te sluiten bij de Dutch Delta Cruise Port samen met vijf andere Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland. Dutch Delta Cruise Port is eind 2018 opgericht. In Dutch Delta Cruise Port werken cruisepartijen en overheden uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland samen om meer cruisetoeristen te trekken. |
Wat willen we bereiken? |
---|
Een professioneel bezoekerscentrum van het sluizencomplex. |
Wat gaan we daarvoor specifiek doen (wanneer gereed)? |
Professionalisering van het bezoekerscentrum van het sluizencomplex (incl. publieksvoorlichting over Nieuwe Sluis) op basis van een businessplan. (december 2019). |
Status |
Op schema |
Wat hebben we gedaan? |
Het Portaal van Vlaanderen is begin 2019 verhuisd naar een nieuwe plek, de Sluiswachter. Voor de afbouw en inrichting van een bezoekerscentrum was meer geld nodig. Zo is er een interactieve tentoonstelling ingericht. Vrijwilligers informeren er een breed publiek over ons havengebied en over de bouw van de Nieuwe Sluis. De Stichting Portaal van Vlaanderen moet een professionele en financieel gezonde organisatie worden. Dit proces is nog bezig. Wij zullen hierover eind 2019 verslag uitbrengen. |