Verkeer, vervoer en waterstaat

Doelen en prestaties

Wat willen we bereiken?

Het bieden van een passende parkeeroplossing per gebied en doelgroep.

Uitvoeren van het in de raadsvergadering van december 2016 aangepast parkeerbeleid.

Gerealiseerd

Het in 2016 aangepaste parkeerbeleid hebben wij volledig uitgevoerd. Wij hanteren het als beleidsuitgangspunt bij de ontwikkeling van diverse plannen en projecten. In december 2018 hebben wij hieraan het fiscaliseren van het parkeerbeleid toegevoegd.

Wat hebben we nog meer gedaan ?
Bewoners uit de binnenstad bleken overlast te ervaren van auto's die op plaatsen staan waar dit niet mag. Gemeente en politie kunnen hier tegen optreden door overtreders te beboeten. Het probleem is dat ze niet alle opgelegde boetes kunnen innen. Dit komt omdat hiervoor binnen de Europese Unie verschillende regels gelden. Hier komt nog bij dat de opbrengst naar de centrale overheid gaat, terwijl de gemeente opdraait voor de kosten van het handhaven.

De oplossing voor dit probleem is het instellen van fiscaal parkeren. Wanneer iemand niet, niet geheel of niet tijdig aan zijn betalingsverplichting via de aangewezen parkeerapparatuur of door middel van belparkeren heeft voldaan, kan de gemeente een naheffingsaanslag opleggen. Op deze manier wordt de bekeuring een (parkeer)belasting.

Er staan in de binnenstad ook voertuigen geparkeerd op een parkeerplaats voor
vergunninghouders zónder dat de bestuurder in het bezit is van de benodigde vergunning. Dit probleem kunnen we oplossen door het invoeren van betaald parkeren. De handhaving hiervan doet de gemeente zelf door het opleggen van een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

In 2018 hebben we dan ook de nodige voorbereidingen getroffen voor de invoering van fiscaal parkeren per 1 januari 2019.