Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Naam
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)
Vestigingsplaats
Kapelle
Website
Geen eigen website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel: Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering
Eigen Vermogen
31-12-2018
€ 360.577
Vreemd Vermogen
31-12-2018
€ 10.246.874
Partners
OLAZ is een gemeenschappelijke regeling waarin alle 13 Zeeuwse gemeenten zijn vertegenwoordigd.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: Wethouder Dhr. J. Vervaet
Algemeen Bestuur:Wethouder Dhr. J. VervaetOntwikkelingen
Uitvoering: Voor de verwerking van het door of namens de Zeeuwse gemeenten ingezamelde afval en de levering van een aantal diensten sloot OLAZ een overeenkomst met een vijftal partijen in Nederland. De looptijd van die overeenkomsten is verschillend. Voor GFT, plastic en drankenkartons en glas eindigt op 31 december 2019. Oud papier en karton eindigt op maart 2020 en het restafval contract eindigt eind 2022. Ook voor de overslag en logistiek zijn contracten afgesloten. OLAZ is verantwoordelijk voor het in Zeeland te voeren beleid op het gebied van de afvalverwerking. In 2018 zijn de nieuw afgesloten contracten ingegaan voor de verwerking van de afvalstromen
Eind 2018 heeft de gemeenteraad besloten om vanaf 2020 het restafval te brengen naar de nascheidinginstallatie van de Afvalverbranding Rijnmond. De manier inzamelen van huishoudelijk afval verandert hierdoor in 2020. We zamelen dan het restafval samen in met plastic en drankenkartons. De nascheidingsinstallatie haalt het plastic en de drankenkartons uit het restafval.
Risico’s
De in de voorschottarieven voor de verwerking van afvalstromen opgenomen indexering is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn eveneens gebaseerd op een aanname. Het risico is aanwezig dat de definitieve indexering hoger is omdat op de milieustraten en/of door huishoudens meer afval wordt aangeboden dan geraamd. Daarnaast kunnen tarieven stijgen of dalen (afhankelijk van mondiale marktomstandigheden).
Financieel resultaat 2018
Het resultaat is € 56.199 positief
Financieel belang
Aan de deelnemende gemeenten worden voor de door of in opdracht van OLAZ geleverde diensten voorschottarieven in rekening gebracht. De hoogte van de voorschottarieven komen grotendeels voort uit de contractuele afspraken tussen OLAZ en marktpartijen. Na afloop van het kalenderjaar verrekent OLAZ de werkelijke lasten en baten met de deelnemende gemeenten.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesJaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken. Het Algemeen Bestuur neemt met inachtneming van de ingekomen zienswijzen een besluit en informeert de gemeenteraad daarover.
Jaarlijks worden begroting (eventuele begrotingswijzigingen) en de jaarrekening voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan na ontvangst van de stukken het Dagelijks Bestuur schriftelijk haar zienswijzen kenbaar maken
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Naam
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Vestigingsplaats
Goes
Website
Programma
Volksgezondheid en milieu
Doel en openbaar belang
De GR GGD Zeeland is een openbaar lichaam, ingesteld om de gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen met betrekking tot de volgende wetten: Gemeentewet, Wet publieke gezondheid, Wet veiligheidsregio’s, Wet op de lijkbezorging.
De GGD Zeeland voert taken en bevoegdheden uit die bij of krachtens de Wet publieke gezondheid en de Wet veiligheidsregio’s (laatstgenoemde wet voor zover in het kader van de geneeskundige hulpverlening) aan onze gemeente zijn opgedragen.Onder de Wet publieke gezondheid zijn dit:
• Algemene (gezondheids)bevorderingstaken, waaronder epidemiologie;
• gezondheidsbevordering en medische milieukunde;
• Jeugdgezondheidszorg tot 19 jaar;
• Ouderengezondheidszorg vanaf 65 jaar;
• Infectieziektebestrijding.Vanaf 1 januari 2015 geeft de GR GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ). Vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR.
Wij streven een gezond woon-, werk- en leefmilieu na voor zijn inwoners.
GGD Zeeland zorgt ervoor dat wij onze wettelijke verplichting nakomen op het gebied van gezondheidsbescherming, -bewaking en bevordering.
Op het gebied van gezondheidsbevordering werken wij onder andere samen met de GGD aan gezondheidsdoelen van het regionaal gezondheidsbeleid.
Voor de beleidsperiode 2017-2020 zijn de volgende hoofddoelen vastgesteld:
1. het verhogen van de levensverwachting in goede gezondheid van de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen en dus het terugdringen van de jaren in (ervaren) ongezondheid;
2. het terugdringen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen in Zeeuws-Vlaanderen (ten gunste van de mensen met een laag sociaaleconomische positie).Eigen Vermogen
31-12-2018
€ 5.275.788
Vreemd Vermogen
31-12-2018
€ 22.160.457
Partners
Alle Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Algemeen Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. Suij
Dagelijks Bestuur: wethouder Mevr. S.G.P. SuijOntwikkelingen
Naar aanleiding van veranderingen in wet- en regelgeving voerde GGD Zeeland in 2018 een begrotingswijziging door voor Veilig Thuis.
Vanaf 2019 zijn gemeenten opdrachtgever aan de GGD voor uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. Terneuzen besluit in maart 2019 om de daarvoor ontvangen middelen (gemeentefonds) door te sluizen naar de GGD Zeeland.De volgende ontwikkelingen waren in 2018 en zijn in 2019 relevant voor de GGD Zeeland:
- aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling: doel is te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen en aan het VZG-model voor Zeeuwse GR'en. Daarnaast dient de GR aangepast te worden zodat ook taken als Veilig Thuis en de subsidiëring van Jeugdzorg te legitimeren.
- vernieuwing huisvesting van de GGD Zeeland: het is de wens van de GGD Zeeland om zich opnieuw te huisvesten conform een in 2017 door het vorige bestuur vastgestelde huisvestingsvisie.
- op verzoek van de raden werkt de GGD Zeeland aan een nieuwe opzet van de begroting, waarin duidelijker wordt geformuleerd wat de doelen en resultaten zijn.
Deze ontwikkelingen zijn verbonden met de vormgeving van de Zeeuwse samenwerking op het sociaal domein.Risico’s
Risico's zijn vooral gelegen in de huisvestingsplannen. De financiële ontwikkelingen hiervan zijn nog niet bekend. Het risico is dat de GGD Zeeland gelegitimeerd meer taken krijgt en duurder wordt.
Financieel resultaat 2018
Het resultaat over 2018 is € 1.411.396 positief
Financieel belang
Voor 2019 bedraagt de bijdrage € 2.249.570, onderverdeeld in:
Publieke Gezondheid- Wet publieke gezondheid € 938.693
- JGZ uniform € 850.266
- JGZ maatwerk € 58.180
- Gem. projecten € 16.169
- Verwijsindex € 16.572
Veilig Thuis € 177.788
Inkoop Jeugdhulp € 191.902Rapportages aan de Raad
EvaluatiesRapportages vinden plaats via de jaarstukken en de begroting. In 2018 informeerde de GGD Zeeland de gemeenteraad ook in een raadinformatiebijeenkomst, georganiseerd samen met RUD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland. Daarnaast is er een digitale informatiebrief.
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Naam
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)
Vestigingsplaats
Terneuzen
Website
Programma
Volksgezondheid en Milieu
Doel en openbaar belang
Doel
De doelstelling van de RUD Zeeland is om de opgedragen taakonderdelen van het omgevingsrecht professioneel, doelmatig en conform vastgelegde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen uit te voeren.Uitvoering
De RUD Zeeland voert ten behoeve van de deelnemers de milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit.Eigen Vermogen
31-12-2018
€ 1.558.509
Vreemd Vermogen
31-12-2018
€ 2.960.811
Partners
Alle gemeenten in Zeeland, Waterschap Scheldestromen en Provincie Zeeland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging gemeente:
Dagelijks Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche
Algemeen Bestuur: wethouder Dhr. B. van Assche, plaatsvervangend lid Dhr. drs. F.O. van HulleOntwikkelingen
Per 1-7-2017 is het Besluit omgevingsrecht (verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving) in werking getreden. Door deze wetswijziging moet de DCMR de BRZO- en RIE-4 taken uitvoeren. BRZO en RIE-4 staat voor: Besluit risico's zware ongevallen 2015 en Richtlijn industriële emissie.
Op dit moment wordt een plan voor de ontvlechting van de BRZO en RIE-4 uitgewerkt.De RUD Zeeland heeft van de deelnemers opdracht gekregen om de afrekening van PXQ op stukniveau te onderzoeken. In de AB-vergadering van 3 december 2018 van de RUD Zeeland besloten de deelnemers, de aangepaste verrekenwijze met een jaar, tot 1 januari 2020 uit te stellen.
De deelnemers dragen de asbesttaken per 1 juli 2019 over aan de RUD Zeeland.
Risico’s
Het risico is dat de RUD niet alle opgedragen taken kan uitvoeren. Door het invoeren van de PXQ-systematiek zijn de gehanteerde kwaliteit, de kengetallen en frequenties vastgelegd. Een risico is dat de vastgestelde frequenties en kengetallen niet overeenkomen met de prestaties van de RUD Zeeland.
De taken van de BRZO en RIE-4 bedrijven moeten overgeheveld worden van de RUD Zeeland naar DCMR. Hierdoor komt de robuustheid van de RUD Zeeland onder druk te staan.
Financieel resultaat 2018
Het resultaat over 2018 is € 760.285 positief
Financieel belang
Vaste verdeelsleutel aangevuld met bedrag uit Algemene Uitkering.
Rapportages aan de Raad
EvaluatiesDoor middel van begroting en jaarrekening.